Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat u voor u relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan, door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

010 - 227 09 94

Ons onderwijs – leren door doen

13 20231123 Lev magazine 13

Geloof in ontwikkeling

Geloof in ontwikkeling vormt ons vertrekpunt in de benadering van kinderen. Veel van onze leerlingen hebben elders opgedaan of andere dingen die het leren en bereiken van gewenste resultaten in de weg zitten. In ons onderwijs willen wij dit stapsgewijs ombuigen. Hieraan geven wij invulling vanuit ons onderwijsmotto ‘leren door doen’ wat gebaseerd is op een ontwikkelingsgerichte signatuur. 

Leren door doen 

Ons onderwijsaanbod moet zowel activerend en ondersteunend zijn. Binnen ons onderwijs willen we kinderen motiveren tot zetten van stappen in hun ontwikkeling. Wij stimuleren allereerst hun brede ontwikkeling en de daarbij behorende basisvaardigheden. Dat vormt de kern van ons onderwijs. Dit willen we doen in een rijke leeromgeving met levensechte voorwerpen en situaties waarin we onderwijs betekenisvol willen aanbieden. 

10 20231123 Lev magazine 10

Steeds meer doen we dat met zogenoemde sociaal-culturele praktijken (of makkelijker gezegd thema’s) met onderzoeks- en spelsituaties waarbij handelingen, activiteiten en interactie een belangrijke plaats innemen. In die situaties wordt er heel veel ontdekt en geleerd. Zo leren de kinderen ‘de wereld’ steeds beter kennen. Dit ‘zelf doen’ zorgt voor veel betrokkenheid. We zien dat deze werkwijze de motivatie van kinderen versterkt, uitnodigt tot meedoen en er veel dingen geleerd worden. Deze werkwijze heet ontwikkelingsgericht onderwijs. Vanuit deze signatuur willen wij het ‘leren door doen’ vormgeven, afgestemd op wat bij onze schoolsituatie passend is. Er worden ook lesmethodes gebruikt. Met name bij de basisvakken spelling, rekenen en onderdelen van taal wordt daarmee gewerkt. Het thematische werken heeft met name betrekking op wereldoriëntatie, burgerschapsvorming, lees- en schrijfactiviteiten. Er zijn ook vakoverstijgende onderdelen. In ieder geval is het belangrijk voor ons om naar de relevantie, betekenis te kijken en de toegevoegde waarde voor de leerling(en), met of zonder methode. 

34 20231123 Lev magazine 34

Leren omgaan met emotieregulatie is een ander onderdeel dat belangrijk is in onze school. Belangrijk want een vrij groot deel van onze leerlingen heeft hierbij hulp nodig. Zowel toepassing van specifieke gedragsbegeleiding en de vorm van van ons onderwijs is hierbij helpend. We denken en handelen dus in samenhangen. Op teamniveau willen wij vanuit een onderzoekende houding bezig zijn met deze manier van werken. Dat doen wij door hierin met elkaar te investeren door trainingen, intervisie, bezoeken van andere scholen, enz.

Kom kennismaken!

Zoekt u een basisschool voor uw kind(eren) en spreekt onze school u aan? U bent van harte welkom voor een persoonlijke rondleiding.
Wij leren u graag kennen.
LOGO

Vacatures - werken bij De Cirkel
E-mail: de.cirkel@levwn.nl
Telefoon: 010 - 22 70 994

Volg ons

LOGO LEVWN

De Cirkel is onderdeel van LEV-WN 

Copyright © De Cirkel Capelle aan den IJssel | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud